iletişim:

İletişim / Contact:

Şahkulu mahallesi, Otçu sokak No:4 kat:1 Tünel-Beyoğlu / İstanbul, Türkiye - Turkey

E-posta: vigiliante (*) yahoo.com

Tel: +90212 292 61 81, +90535 221 42 83

Dipçe: Lütfen aramalarınızı saat 09:30 - 20:30 arasında yapınız.

-Sizden ricamız arama süresini 3 dakika ile sınırlayınız.

-Mesaj atacaksanız kesinlikle şu şekilde olmasın: "merhaba tamir yapıyormusunuz, kaç para?" yani sorunun ne olduğunu anlattıktan sonra ücret sorabilirsiniz. Bilgi edinmek en doğal hakkınız, ama bunu kurallarına göre uygularsanız ancak istediğiniz bilgiye ulaşabilirsiniz :)

-Gitarınız hakkında ihtiyacımız olan bilgileri vermezseniz; Size cevap veremeyeceğimizi bildiğinizi ve anlayacağınızı umarız.

Teşekkür ederiz.

6 Ocak 2012 Cuma

Tek Parça Akçaağaçtan Elektrogitar Sapı Nasıl Yapılır?

Selam arkadaşlar, bu yazımızda kabaca bir sap nasıl hayata geliyor vücut buluyor, yapım aşamaları nelerdir bu gibi konuları incelemek ve sizlere aktarmak istedik :)

Bir adet saplık ağaç; böyle bir ağacı belki yolda görseniz ya da dedenizin kömürlüğünde görseniz aklınıza dahi gelmez :).... Önce sapımıza istediğimiz nasıl bir form vermek istiyoruz bunu tasarlarız. Ardından şablon oluşturur ve ağaç üzerine aktarırız:

 

Şablon formu aktarılmış ağacın fazlalıklarını atmaya; ağacın içindeki sapı ortaya çıkarmaya başlarız. Kenar hatlarını vererek ve toplam kalınlığını kalibre ederek-ölçülendirerek başlayabiliriz.



Ağacımızın kenarındaki fazlalıkları attık, en son kenar da kalan kesim çapaklarını da temizler ve ortaya dikey-offset formu çıkarırız.


Offset form, sapımızın önden görülen halinin tüm kalınlığı ile eşitlenmiş halidir. Bu aşamaya geldiğimizde gitar sapımızın, işlem sonunda ne olacağının bir ön izlemesini elde edebiliriz :)


Sapın kafa kısmındaki eğim, kaba olarak kesilir ve fazlalık alınır. Bu kısım fazla kalın olursa, burgular rahat takılmaz ve tellerimizi burguya sararken 1-2 tur sonunda telin burgu ile burgu yüzüğü (mounting ring) arasına sıkışmasına sebep olur. Bu kısmı ince tutarsak; sap mukavemeti düşer, burgu yüzüğü sıkılamaz bu yüzden burgular sallanır. Bazende burgu yüzüğü sıkılamadığından dolayı telin gerilimi burgu göbeğini dağıtır.

İdeal sap kafası (headstock) kalınlığı 14-16 mm arasıdır. Standardı 14.7 mm dir, cila ile toplam olarak 15 mm gelmektedir.

Bazı istisnalar vardır, kafa kısmı kalındır fakat burgu yüzüklerinin takılacağı alan estetik olarak çukurlaştırılmıştır (bkz:yamaha bas gitarların bazı modelleri)


Fazlalığı kesilen kafa kısmı, gerekli alet ve gereçler kullanılarak temizlenir ve gönyelenir. Sap kafasının son açıları verilir.


 Temizliği yaplan sapa, sap ayar çubuğunun (trussrod) yerleştirilmesi için arka kısmına, çubuk kanalı açılır. 


Çubuk kanalı açılan sapa, ayar vidasının koyulacağı ve sap çubuğunun ucunun çıkacağı yuva açılır.


Sap ayar yuvaları açılmış sapın, son yuva kalibrasyonları yapılr ve kızağa alınır. Bu kızakta fret yerleri işaretlenir-markalanır, gönyelenir ve fret kanal derinlikleri hesaplanır.


Hesaplamaları biten sapa, fret kanalları açılmaya başlanır. Ortalama 3-3.5 mm derinliğinde açılan kanallar, son fretleredoğru 4 mm derinliğe doğru yaklaşır.

Son fretlere doğru sapa verilen radius işlemi, sapın kenarlarından daha fazla incelmesine sebep olacağından,ilk fretlerden son fretlere doğru derinlik artar. Son fretler ortalama 4 mm derinlikte açılır.

 Fret kanalları açılan sap, kızaktan alınır ve kontrolleri yapılır.

Kontrolleri tamamlanan sapa radius verilir. Radius numarası yükseldikçe klavyedeki yatay eğim azalır.

Örnek: 9" radiusa sahip bir klavye; 12" radiusa sahip bir klavyeden daha yuvarlaktır. Radius azaldıkça sapın ergonomisi artar fakat hareket alanımız (özellikle bendler) azalır. Bend çektiğimiz durumda ise tel fretlere çarpar ve belli bir bend seviyesinden sonra kesilir. Bu gibi durumları ortadan kaldırmak için teller yükseltilir, ama bu seferde çalım zorlaşır.

12" radiuslu bir sap, 7.5" radiuslu bir sapa göre daha düzdür.Radius arttıkça klavyenin ergonomisi bir miktar azalır fakat, bu durum çoğu gitaristi kesinlikle etkilemez. Ergonomi kişiden kişiye değişebileceği için tolerans aralığımız geniştir. Bendlerde sorun yaşanmaz, sadece ince mi telinde 14. frette çok seyrek sorun görülebilir. Bu sorun da fretlerin özel olarak seviyelendirmesi ve sap-eşik ayarı ile kolayca halledilir.

7.5" radius klavyede 12. perde de yarım ses bent yapabiliyorken, 16" radius klavyede 4 yarım ses bend yapabiliriz.

Eski üretim gitarlarda radius ölçüleri genelşde düşük tutulurdu, bu gün ise daha yüksek ölçüler tercih edilmektedir. Bir çok sap compound radius adı verilen birleşik radius sistemini uygulamaktadır. Bu sistemde ilk fretlerde radius 10" iken, son perdelerde 16" ile bitmektedir. Bu sayede ilk fretlerde akor veya bareler rahatça basılıp son perdelerde rahatça bend yapılabilmektedir.


 Sapımıza sırt formunu vermeye başlayabiliriz :) bu sırada iki noktayı gözden kaçırmamak gerekir.

-Sap kalınlığını ayarlamak,
-Sap sırt formunun tüm alan boyunca aynı hattı izlemesini sağlamak.

Ucuz gitarlarda şunu farkederiz; sapın kafaya ve gövdeye yakın kısımları kalın fakat ortası incedir. Bu gibi durumlarda sap kalibrasyonu ölçüden kaçmıştır. Sapın tamamının aynı kalınlıkta olması istisna bir durumdur bunu karıştırmayalım. Ucuz gitarlarda genelde sapın baş ve dip kısımları yeterince yuvarlanmaz, bu yüzden formda köşeler ve rahatsızlıklar olması kaçınılmazdır (özellikle ucuz klasik gitarlarda). Üstelikde genç yaşta böyle bir gitarla tanışıyorsanız uzun vadede sorunlar yaşayabilirsiniz. Elimiz köşeli formda rahat olmayacağı için stabil bir pozisyon alamaz, devamlı olarak yabancılık çekersiniz sapınıza. Bu aşamada sadece sap formuna müdahale ederek bazı şeylerin önüne geçebilirsiniz. Çoğu zaman saplar yeniden şekillendirilirken sap çubuğu destek kısmı zayıflar bazen çaylamalar ortaya çıkabilir. Bu tip olayların önünü alabilmek için; sizin rahatınıza uygun bir gitar seçmeniz gerekmektedir..internetten sipariş vererek yada denenmeden alınan bir çok ucuz gitar bu şekilde size gelecektir.


Sapımızın sırt formunu dip kısmına kadar taşırız ve temizliğe başlarız :)


İşin büyük kısmı bitti, sıra keranlarını yumuşatmak ve köşelerini kırmakta..
Sapın keskin hatlarına ince bir pah verilir. Bu işlem sonunda ele batan keskin hatlar yuvarlanmış ve konfor sağlanmış olunur.

En son temizliği yapılan sap, sap çubuğunu yerleştirmek ve fret çakmak üzere dinlendirilir.


Dinlenme işlemi sonunda sapın kondüsyonu incelenir ve gözenekleri sırlanır.


Gözeneklerinin kapatılmasının sebebi ise; sapı korumasi için sürdüğümüz verniğin, ağaç tarafından fazlaca emilmesinin engellemek ve cilanın sesi emmesine engel olmaktır.

Unutmayalım, gitarımızın karakterini belirleyen ilk kısım sapımızdır. Teller sap ile alt eşik (tremolo) arasında titreşir. Tremolo konum itibarıyle sabittir fakat elimiz; sap üzerinde devamlı olarak konum değiştirmektedir :)

İşte bu yüzden sap, bileşenleri itibariyle gitarın motor kısımını oluşturmaktadır.

Bir sonraki aşamalar: Sap çubuğu ve perde demirlerini çakma....Devam edecek...

1 yorum:

  1. Merhaba, klavye radius olculerini verdiginiz ornekteki gibi nasil yapabiliriz? Demek istediğim birinci perdede 10" son perdede 16" olacak sekilde nasil ayarlayabiliriz? İyi calismalar.

    YanıtlaSil

Please check our new headless guitars on instagram:  https://www.instagram.com/mileguitar/